شنبه ، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پشت پرده مخالفت پارلمان با ایجاد مناطق آزاد جدید

مشاور عالی رئیس جمهور دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، برخی انگیزه های سیاسی را عامل اصلی رد لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید عنوان می کند و می گوید: دولت می خواست تنها 7 منطقه آزاد جدید ایجاد کند، در حالیکه برخی نمایندگان 80 منطقه ویژه اقتصادی را نیز به این لایحه اضافه کردند که این عاملی برای برداشت برخی دیگر از نمایندگان در پروسه تصویب، مبنی بر انگیزه های تبلیغاتی این لایحه در آستانه انتخابات مجلس شد.

اکبر ترکان در گفتگو با تابناک اقتصادی گفت: دلیل اصلی مخالفت با لایحه مناطق آزاد که از سوی دولت به مجلس ارایه شده بود، دخالت نمایندگان در پیش نویس این لایحه و بیم از سیاسی بودن آن در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.

مشاور عالی رئیس جمهور افزود: دولت در پیش نویس اولیه لایحه ای که از سوی مجلس رد شد، تنها موضوع ایجاد 7 منطقه آزاد جدید آن هم با رویکرد فناوری های نوین که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است، مطرح شد اما برخی نمایندگان مناطق ویژه اقتصادی را نیز بسته به حوزه انتخابیه خود، به آن اضافه کردند.

وی تصریح کرد: بر این اساس وقتی لایحه در مجلس طرح شد، برخی بیم این را داشتند که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی نمایندگان می‌خواهند از ایجاد مناطق ویژه در محدوده خود، کار تبلیغاتی صورت دهند.

به گفته ترکان، بعید می دانم که ارایه مجدد این لایحه از سوی دولت، به مجلس فعلی برسد، چراکه باید حداقل شش ماه صبر کنیم تا بتوانیم مجدد این لایحه را با تغییرات جدید، به مجلس ارایه کنیم. البته ممکن است دولت با ساز و کارهای قانونی، زمینه ارایه این لایحه در فاصله کمتر از شش ماه را در دستور کار خود قرار دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *