پنجشنبه ، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

کرباسیان: حمایت دولت از سرمایه گذاری در صنایع معدنی

به گزارش صنعت نیوز، رئیس ایمیدرو: حمایت از سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی در صنایع معدنی از اولویتهای ویژه دولت است.

مهدی کرباسیان در چهارمین همایش بین المللی آلومینیوم ایران بیان کرد: ایران با توجه به داشتن منابع انرژی فراوان و ارزان بازار رو به رشد داخلی، دسترسی به آبهای آزاد و اتصال به زنجیره های ارزش از جمله کشورهایی است که مزیت بالایی در تولید آلومینیوم دارد.

وی گفت: 30 درصد از هزینه تولید آلومینیوم مربوط به انرژی است و ایران از این نظر در موقیعت ممتازی قرار دارد.

وی با بیان اینکه چهار دهه از پایه گذاری صنعت آلومینیوم در کشور می گذارد افزود: به رقم وجود مزیتهای فراوان در کشور و برخورداری از نیروی انسانی ماهر متاسفانه آنگونه که باید در صنعت آلومینیوم پیشرفت نکرده ایم و امروز کشورهای منطقه به عنوان رقبای سرسخت ما در حال توسعه در این صنعت هستند.

کرباسیان افزود: در فاصله سالهای 2010 تا 2014 کشورهای همسایه ایران و مصر 42 میلیارد دلار در بخش آلومینیوم سرمایه گذاری کردند و امروز ظرفیت تولید این کشورها به 5.7 میلیون تن رسیده است که این رقم معادل 8.5 درصد از ظرفیت تولید آلومینیوم در دنیا است.

وی با اشاره به اینکه ایران در این سالها 2.7 میلیارد دلار در زنجیره شمش آلومینیوم سرمایه گذاری کرده است گفت: از جمله مشکلات ما در صنعت آلومینیوم بی بهره بودن از نیروگاه اختصاصی و در نتیجه کمبود برق و انرژی مورد نیاز برای توسعه تولید این فلز راهبردی است.

وی ظرفیت آلومینیوم در کشور را 470 هزار تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 350 هزار تن آلومینیوم در کشور تولید می شود اما با توجه به سند چشم انداز 20 ساله قرار است ظرفیت تولید ما به 1.5 میلیون تن افزایش یابد.

کرباسیان همچنین افزود: نیروگاه برق مورد نیاز و انرژی به علاوه کمبود شبکه انتقال برق همچنین تعیین قیمت گاز برای سی سال آینده و کمبود اکسید به عنوان مواد اولیه مورد نیاز تولید آلومینیوم در کشور مهمترین محدودیتها در مسیر توسعه این صنعت است.

وی گفت: اخیرا قراردادی 25 ساله با گینه به صورت 50 – 50 منعقد کردیم تا از معادن اکسید این کشور مواد مورد نیاز را برداشت کنیم و در کنار آن در حال مذاکره با استرالیا و برزیل برای حل تامین مشکل اولیه صنعت آلومینیوم هستیم.

وی افزود: کمبود زیرساختهای بندری و در نتیجه بالا بودن قیمت تمام شده تامین مواد معدنی مورد نیاز صنایع معدنی کشور به ویژه فولاد و آلومینیوم بسیار جدی است به طوری که به علت کافی نبودن شبکه حمل و نقلی و توسعه نیافتن خطوط راه‌آهن همچنین تاسیسات بندری و استفاده از کشتی های با تناژ بالا هزینه حمل مواد معدنی مورد نیاز در برخی موارد بالاتر از تولید محصول است.

وی گفت: در شمش آلومینیوم اقدامات خوبی انجام شده و ما باید بتوانیم با توسعه صنایع پایین دستی و استفاده از فناوری های روز دنیا ارزش افزوده بالاتری برای کشور ایجاد کنیم.

کرباسیان افزود: روشن نشدن تکلیف سهام عدالت، مسائل مالکیتی و اداره واحدها در کنار تحریم کشور در سالهای اخیر مشکلات زیادی برای کشور و مردم ایجاد کرد که لازم است دولت در این حوزه‌ها ورود کند.

وی گفت: ما جز 15 کشور معدنی دنیا هستیم که با تکمیل اکتشافات جدید در زمره 10 کشور دنیا در این حوزه قرار خواهیم گرفت و در صورتیکه محدودیتهای موجود رفع و منابع مالی مورد نیاز تامین شود امکان رشد جهشی در این بخش وجود دارد.

کرباسیان افزود: میزان تولید آلومینیوم دنیا در سال 2015 حدود 57 میلیون تن بود که سهم آسیا از این تولید 12.7 درصد و عمده تولید مربوط به کشور چین بوده است.

وی متوسط رشد تولید جهانی آلومینیوم 5 درصد اعلام کرد و گفت: ‌با توجه به بحث جایگزینی آلومینیوم با فولاد و استفاده از این فلز راهبردی در صنعت خودرو سازی و نیز همخوانی آن با محیط زیست از آلومینیوم به عنوان رقیب جدی فولاد در آینده یاد می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *